You are currently viewing דברים שחשוב לדעת על הפן הגנטי
דברים שחשוב לדעת על הפן הגנטי

תהליך הפונדקאות מאפשר להורים המיועדים להגשים חלום ולהביא ילד לעולם. בתהליך זה ההולך וצובר תאוצה בעשור האחרון בעקבות הפיכתו של העולם לכפר גלובלי של ממש, נשים רבות המתקשות להביא ילדים לעולם, כמו גם הורים מיועדים ויחידים מהקהילה הגאה, נעזרים בנשים הנושאות את ההריון עבורם. האם יש קשר גנטי בין האם הפונדקאית לתינוק, איזה בדיקות גנטיות על ההורים לבצע אם וכאשר תרחיש כזה אכן קורה?

עד לאחרונה נהוג היה לחשוב כי בעת נשיאת תינוק בהליך פונדקאות האם הפונדקאית אינה מעבירה מהמארג הגנטי שלה אל התינוק, זאת בעקבות העובדה כי לרוב מדובר בנשיאת עובר ברחם אשר מתעבר על ידי תרומת זרע, לעיתים על ידי תורם אנונימי וברוב המקרים על ידי האב המיועד של הילד. אך האם בכל זאת משהו עובר בתורשה גנטית דרך האם הפונדקאית?

 

פונדקאות וגנטיקה

שאלת ההשפעה הגנטית של האם הפונדקאית על התינוק

כדי לענות על השאלה האם יש השפעה גנטית של האם הנושאת על התינוק חשוב להבין את התהליך שעוברת האם הפונדקאית. בתהליך הפונדקאות האם הנושאת מתעברת באמצעות הפריה גוץ גופית. כלומר, תהליך ההפריה נעשה במעבדה ייעודית להפריה חוץ גופית, ובתנאי מעבדה מפרים את הביתית של האם המיועדת בזרעו של האב המיועד, ורק בשלב הבא הרופא מחדיר את הביצית המופרית לרחמה של האם הנושאת. אם האם הפונדקאית מצליחה להיקלט הרי יש הריון, אך לבטח הבנתם כבר כי בתהליך ההפריה עצמו אין קשר גנטי בין האם הנושאת לבין העובר שהיא נושאת ברחמה מאחר והוא תוצר של ההורים המיועדים, ובסוך התהליך לאחר לידה מוצלחת התינוק הוא ילד ביולוגי של ההורים המיועדים.

יש מצבים שבהם האם המיועדת לא מסוגלת לייצר ביציות, לכן אין אפשרות להפרות את הביציות שלה במעבדה להפריה חוץ גופית. במקרים אלה מקובל להשתמש בתרומת ביצית, אך בישראל הביצית לא נלקחת מהאם הנושאת מסיבות ברורות, חלקן הלכתיות, ולרוב מדובר בתרומה אנונימית. לכן, גם במקרה זה אין השפעה גנטית של האם הפונדקאית על העובר שהיא נושאת ברחמה.

ראוי לציין כי יש חוקרים הטוענים שבמהלך ההריון של האם הנושאת יש מולקולות שמופרשות ברחם שעשויות להשפיע על האינפורמציה הגנטית אצל העור, מחקרים אלה לא מקבלים תמיכה בקהילה המדעית הרחבה ויש הרבה מחקרים שסותרים ופוסלים את הרעיון.

האם כדאי להורים לבצע בדיקות גנטיות?

כל מקרה לגופו, אך אם ברצונם של ההורים המיועדים להיות עם "ראש שקט" לגבי התהליך כדאי להם לבצע בדיקה גנטית על מנת לפזר את חששותיהם. ישנה בדיקה מיוחדת שעונה בדיוק לצורך זה הנקראת PGD – Pre Implantation Diagnosis. בדיקה זו מאושרת רק לזוגות המצויים בסיכון מוגבר ללדת ילד החולה במחלה גנטית, ובמהלך הבדיקה מתבצע אבחון גנטי טרם השרשה. הבדיקה מבוצעת בבתי חולים נבחרים ברחבי הארץ כדוגמת רמב"ם בחיפה, איכילוב בת"א יפו ושערי צדק בירושלים.

יש בדיקות המתבצעות במהלך ההריון באמצעותן ניתן לגלות אם העובר יחלה במחלה גנטית, לדוגמה בדיקת סיסי שליה או בדיקת מי שפיר. אם בעקבות הבדיקות מתגלה כי העובר סובל מפגם גנטי, ההורים המיועדים נדרשים להחליט האם להפסיק את ההריון או לא.

אילו בעיות גנטיות יכולות להופיע בהליך פונדקאות?

מומלץ לעבור בדיקות גנטיות לפני הכניסה להריון או טרם תחילת תהליך הפונדקאות. יש מגוון בדיקות גנטיות הכלולות בסל הבריאות והן ניתנות ללא עלות בהתאם למוצא של בני הזוג. בכל הריון יש סיכון שבעקבות רצף גנטי כלשהו, הן של האם המיועדת והן של האב המיועד, העובר עלול להיוולד עם פגם או מום מולד כזה או אחר. בעיות גנטיות נפוצות שיכולות לעבור בהליך פונדקאות, אם אכן כך יהיה, הן לרוב בעיות מינוריות, אך יש בעיות גנטיות משמעותיות כמו תסמונת X שביר, סיסטיק פיברוזיס, ניוון שרירים SMA, קנוון ועוד.

רוצים לשמוע עוד? יש לכם עוד שאלות הנוגעות לפונדקאות ונושאים אחרים? צרו עמנו קשר ונשמח לסייע.

 

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 052-2907889 | מינה יולזרי: 052-2907322
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×