You are currently viewing הקשר בין בעיה הורמונלית לפונדקאות
הקשר בין בעיה הורמונלית לפונדקאות

מחקרים רבים כבר הוכיחו קשר ישיר בין חוסר איזון הורמונלי לבין קשיים להיכנס להריון. בישראל נהוג להגדיר את בני הזוג כזוג הסובל מבעיות פוריות אם האישה אינה מצליחה להיכנס להריון בתוך שנה למרות קיום יחסי מין באופן סדיר וללא שימוש באמצעי מניעה. אם האישה מעל גיל 35, בני הזוג יוגדרו כסובלים מבעיית פוריות לאחר חצי שנה של יחסי מין סדירים. 

על פי הסטטיסטיקה, כ-15% מהזוגות מתקשים להשיג הריון בדרך טבעית (בעולם המערבי), ובשלב זה הרופאים מתחילים בבירור בעיות הפוריות. בהתאם למקרה הם ימליצו לאישה לעבור טיפולי פוריות, אך חשוב לזכור כי הבעיה ההורמונלית שמונעת כניסה להריון יכולה להיות גם אצל הגבר (כ-30% מהמקרים). 

 

בדיקת פרופיל הורמונלי

זוגות המתקשים להיכנס להריון למרות קיומם של יחסי מין באופן סדיר יופנו בשלב הראשון לבירור המבוסס על בדיקת פרופיל הורמונלי. למעשה, זו בדיקת דם שבה בוחנים מספר הורמונים הקשורים לפוריות ולמחזור החודשי אצל האישה, בבדיקה חשובה זו בודקים נוכחות של הורמונים שונים כגון: הורמון TSH המשקף את פעילות בלוטת התריס, פרולקטין, FSH, טסטוסטרון, אסטרוגן, LH ופרוגסטרון.

חוסר איזון הורמונלי ברמה קלה עד בינונית נחשב לתופעה שכיחה אצל נשים בגיל הפריון. לא מעט נשים סובלים מבעיות הורמונליות שונות המשפיעות על תפקוד המערכות בגופן, בדגש על מערכת הפריון. ההורמונים השונים אותם בודקים נחוצים לתהליך תקין של הביוץ ולהפריה. בהתאם לתוצאות האבחון, ובעיקר במצבים שבהם קיימת בעיה בביוץ, הצוות הרפואי ימליץ על טיפול הכולל מתן הורמונים. הטיפול ההורמונלי מעודד את הביוץ אצל האישה וגורם לה לשחרר כמה ביציות, וכך מגבירים את הסיכוי לכך שהמטופלת תיכנס להריון.

אם האישה אינה מצליחה להיכנס להריון למרות הטיפולים ההורמונליים או לאחר ניתוח מסוים בהתאם לבעיה ולמקרה, ניתן להתחיל בטיפולי הפריה חוץ גופית. בטיפול ההפריה שואבים ביציות מהאישה ומפרים אותן במעבדה באמצעות הזרע של בן הזוג. לאחר ההפריה החוץ גופית מחזירים את העובר או העוברים לרחם של האישה ומלווים את הטיפול עם הזרקת הורמונים ופרוצדורות נוספות. זו תקופה מאוד אינטנסיבית בחיי האישה ובן זוגה, ויש מקרים שבהם ההפריה החוץ גופית אינה מצליחה או שרחם האישה לא קולט את העוברים המוחזרים לתוכו, לכן מתחילים לחשוב על פתרונות אחרים כמו אימוץ או פונדקאות.

ראוי לציין כי הבעיה ההורמונלית יכולה להיות אצל הגבר ולא רק אצל נשים. הסיבות המרכזיות לבעיות פוריות אצל נשים הן:

  • גיל האישה. ככל שגיל האישה עולה הסיכוי להריון פוחת.
  • שיבושים שונים בביוץ אצל האישה, אלו בעיות הורמונליות הפוגעות בביוץ, למשל תסמונת השחלות הפוליציסטיות או כשל שחלות מוקדם.
  • פגיעות או חסימה בחצוצרות.
  • אנדומטריוזיס.
  • בעיות בצוואה הרחם.
  • בעיות מבניות ברחם.

 

מה הסיכונים?

בעיות הורמונליות הן תופעה שכיחה, הן עלולות לגרום לבעיות פוריות חמורות ולאי יכולת להיכנס להריון. יש לציין כי בעיות הפוריות הן אינן מחלות רגילות מאחר ואין אורך חיים לבעיה זו. במצבים מסוימים בעיית הפוריות חולפת מאליה בתוך זמן קצר וללא צורך בהתערבות רפואית, אך לעיתים בעיית הפוריות נותרת ללא מענה ואין לרופאים דרך לעזור, למרות התערבות רפואית ממושכת ולא פעם מסיבית. אם לא מצליחים להיכנס להריון כדאי לשקול אופציות אחרות.

יש לציין כי הטיפול ההורמונלי משפיע על הנשים ויש תופעות לוואי מוכרות להליך זה, למשל שינויים במצב הרוח, כאבי בטן, גירוי מוגבר של השחלות, כאבי ראש, בחילות ועוד.

 

מתי מתחילים לחשוב על פונדקאות?

טיפולי פוריות עשויים להיות ממושכים, ולמרות שברוב המקרים מצליחים להפוך להורים, יש מקרים שבהם הרופאים ממליצים לשקול אפשרויות אחרות כמו אימוץ או פונדקאות. הליך הפונדקאות מסייע לזוגות רבים להביא ילד לעולם, ניתן לעבור את התהליך בארץ ובמספר מדינות מעבר לים. 

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 052-2907889 | מינה יולזרי: 052-2907322
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×