You are currently viewing חוק טיפולי פוריות ופונדקאות
חוק טיפולי פוריות ופונדקאות

זוגות רבים בישראל מתקשים להביא ילד לעולם בגלל בעיות אי פוריות ומסיבות נוספות. לא מעט זוגות עוברים טיפולי פוריות ומנסים תקופה ממושכת להביא ילד לעולם, כאשר טיפולי פוריות אפשריים בישראל עד לגיל 45. סטטיסטית כל טיפול הוא בעל 20 אחוז סיכוי (אפילו מעט יותר) אבל 95 אחוזים מהזוגות בטיפולי פיריון יהפכו להורים רק 5% יאלצו להיעזר בפונדקאות או אימוץ . לכן, הפנייה להליכי הפונדקאות גוברת עם השנים וניתן לעבור את ההליך בארץ או בחו"ל, לדוגמה במדינות כמו גיאורגיה.

 

חוק טיפולי פוריות משפיע גם על הליך הפונדקאות בישראל וכיום יש התייחסות מעמיקה ומקיפה יותר למצב ההורים ולרצונם להביא ילד לעולם, כמו גם לאם הפונדקאית וזכויותיה. יש קווים מקבילים ונקודות השקה בין טיפולי פוריות לפונדקאות, לדוגמה הורים מיועדים העוברים טיפולי פוריות כדי לייצר זרע ו/או ביציות איכותיים הניתנים להפריה חוץ גופנית ולהפריה של האם הפונדקאית. נקודת ההשקה היא שטיפולי הIVF משמשים הן לטיפולי פיריון והן לטיפולי פונדקאות כי בסופו של דבר מחזירים לרחם עוברים שנוצרו באותה טכנולוגיה
אמנם, טיפולי פוריות נועדו לסייע לגבר ולאישה להביא ילד לעולם בדרך שבסופו של דבר הינה טבעית, אך במקרים שהאישה אינה יכולה לשאת בעצמה את ההריון ניתן לעבור הליך פונדקאות ולהשתמש בביצית של האם המיועדת על מנת שהיא תוכר כאם הביולוגית, אחרת יש לקבל תרומת ביצית, והאם הפונדקאית אינה רשאית לתרום ביצית משלה על פי החוק הקיים בישראל.

אי פוריות בפן הרפואי והנפשי

בעיות פוריות הן נפוצות, בעיקר אצל נשים, הן נובעות מגורמים רפואיים שונים כמו בעיות ביוץ, בעיות בצוואר הרחם, בעיות אגן, מחלות, סטרס ועוד. בעיות אי פוריות משפיעות גם על הפן הנפשי של האישה, ובדרך כלל גם על הגבר. זוגות רבים עוברים טיפולי פוריות ממושכים ללא הצלחה, הם זקוקים לתמיכה נפשית בגלל הלחץ הרב, השינויים ההורמונליים, ההוצאות הכספיות וכו'.

בעיות הגורמות לאי פוריות

בעיות הפוריות השכיחות אצל גברים הן ספירת זרע נמוכה, אי אונות, חוסר פוריות ועוד. בעיות הפוריות הנפוצות אצל נשים נובעות בעיקר מבעיות בצוואר הרחם, בעיות באגן, בעיות ביוץ, מחלות שונות, בעיות הורמונליות, מצבים של חוסר ברחם, שחלות או ביציות וכו'.

טיפולי פוריות אפשריים

  • הפריה חוץ גופית (IVF) – הפריה חוץ גופית מיועדת להולדת ילד ראשון ושני, השירות כלול בסל הבריאות הממלכתי.
  • זריקות הורמונים – חלק מטיפולי הפוריות מבוססים על זריקות הורמונליות שמטרתן לעודד זקיקים בשחלות, נשים בישראל זכאיות לזריקות ההורמונליות במסגרת טיפולי פוריות, כולל הפריה חוץ גופית IVF.
  • השבחת זרע – גבר המאובחן עם זרע באיכות נמוכה זכאי לטיפול להשבחת הזרע דרך קופת החולים שלו, ולאחר השבחת הזרע מזריקים אותו לרחם של האישה.
  • תרומת זרע – החוק מאפשר לקבל תרומת זרע, טיפולי הזרעה מלאכותית מכוסים על ידי קופות החולים.
  • שמירת ביציות – נשים שקיימת לגביהן סכנה לפריון מסיבה רפואית ונשים בגילים 41-30 זכאיות לשמור ביציות באמצעות הקפאה ובמטרה להשתמש בהן בהמשך להפריה חוץ גופית.
  • תרומת ביצית – אישה עד גיל 54 שלא מצליחה להרות מהביציות שלה או שהיא סובלת מבעיה רפואית זכאית לקבל תרומת ביצית כדי להביא ילד לעולם. בהליך פונדקאות ניתן לקבל ביצית בתרומה אם ההורים המיועדים הם בני זוג, כל עוד התורמת היא לא האם הנושאת, אם מיועדת יחידה אינה זכאית לתרומת ביצית לפי החוק בישראל אלא אם כן היא מעוניינת לשאת את ההיריון בעצמה. באמצעות המרכז להורות אפשר לקבל תרומת ביצית לאחר שמולאו תנאי הסף על פי החוק.

תרומת ביצית במרכז להורות לחצו כאן

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי

מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס

עדה אטיאס         

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×