You are currently viewing איך לספר להורים על הריון בפונדקאות
איך לספר להורים על הריון בפונדקאות

תהליך הפונדקאות מאפשר להורים המיועדים להגשים חלום ולהביא תינוק לעולם. עם זאת, מדובר בתהליך ממושך ומורכב, וניתן לבצעו במדינת ישראל או במדינות שונות בחו"ל, ובמיוחד בגאורגיה ואוקראינה. כדאי לדעת כי המודעות לתהליכי הפונדקאות גברה באופן משמעותי בארץ, ישראל נחשבת לאחת מהמדינות המתקדמות בנושא זה, אך החוק בארץ מפלה חלק מהאנשים ויש מאבק ציבורי ממושך בנושא זה, ולאחרונה חלו מספר שינויים דרסטיים. 

חשוב לזכור כי לתהליך הפונדקאות, בין אם הוא נעשה בישראל ובין אם בחו"ל, מגיעים אנשים מכל השכבות והמגזרים באוכלוסייה. הליך הפונדקאות נפוץ במיוחד בקרב זוגות נשואים שאינם יכולים להביא ילד לעולם בדרך טבעית, בדרך כלל מסיבות רפואיות, ובקרב נשים יחידות, זוגות חד מיניים וגברים יחידים. זוגות ויחידים הבוחרים להביא ילד לעולם באמצעות אם פונדקאית נתקלים בלא מעט קשיים בדרך הארוכה עד הלידה, ומעבר לענייני בירוקרטיה וגיוס הכסף הנדרש להליך זה, יש קשיים רגשיים בעיקר אצל האישה שאינה יכולה ללדת ועליה להיעזר באם נושאת. כמו כן, בשלב מסוים מקובל לשוחח עם ההורים ובני המשפחה הקרובה, להציג בפניהם את הנושא ולהתמודד עם תחושות שונות מהסובבים.

להליך הפונדקאות יש גם מתנגדים, חלקם טוענים כי מדובר בניצול נשים ובסחר באיברים, אחרים טוענים כי הפונדקאות מנוגדת לעקרונות הטבע, ובישראל (וגם במדינות אחרות) יש המתנגדים לנושא זה מטעמים דתיים ומוסריים. זו אחת הסיבות מדוע כדאי לבחור סוכנות מומלצת לפונדקאות, כך מקבלים הסברים מפורטים על התהליך והקשיים הנלווים לו, מקבלים תמיכה נפשית וליווי צמוד, ובנוסף בעזרת הסוכנות ניתן לבחור אם פונדקאית בארץ או בחו"ל ולקבל מעטפת שירותים מלאה לכל אורך התהליך, עד הלידה וגם לאחריה.

 

הזכות להיות פונדקאית

כולם מדברים על הזכות להיות הורים, אך חשוב לזכור כי יש את הזכות להיות פונדקאית ולסייע לאנשים להביא ילד לעולם. הרבנים הפוסקים במדינת ישראל מפרשים בדרכים שונות את הזכות להיות פונדקאית ולמעשה ישנם רגשות מעורבים לגבי הליך הפונדקאות במגזר הדתי ובמיוחד אצל החרדים.  

את הפונדקאית בוחרים לאחר קבלת אישור ראשוני מהוועדה לאישור הסכם נשיאות עוברים, וכדאי לדעת כי קשה למצוא לבד אם נושאת לכן הרוב מקבלים סיוע מהסוכנויות לפונדקאות, למשל דרך המרכז להורות

 

מתי כדאי לספר להורים?

בישראל מופעל לחץ רב עם הזוגות להביא ילדים לעולם, ובאמונה היהודית זו אחת מהמצוות החשובות ביותר ("מצוות פרו ורבו"). במקרים מסוימים הזוגות בארץ מחליטים לשקול את הליך הפונדקאות לאחר שהם ניסו דרכים אחרות להביא ילד לעולם, בשלב זה עלולים לצוץ לא מעט קשיים בין בני הזוג, למשל תחושת אכזבה של האישה על כך שהיא אינה מסוגלת ללדת בעצמה. במקביל להליך המורכב שההורים המיועדים עוברים עליהם לעדכן את הוריהם לגבי החלטתם, במיוחד אם זקוקים לסיוע כספי לצורך מימון התהליך או תשלום לאם הנושאת.

אין כלל אחד הקובע מתי צריך לספר להורים על ההחלטה להביא ילד לעולם באמצעות פונדקאות. המומחים של המרכז להורות בתחום זה ממליצים בדרך כלל להכין את השטח לקראת השיחה, למצוא זמן רגוע בו ההורים נינוחים ולספר על ההחלטה הלא פשוטה, הלבטים שבדרך, תחושות פנימיות ועוד.

כדאי להיות מוכנים לתגובות שונות מההורים, מבני המשפחה, מחברים וגם מקולגות במקום העבודה. לא פעם ההורים המיועדים נרגשים ומספרים על ההליך שהם עוברים וכתגובה הם זוכים להרמת גבות, לשאלות לא ענייניות או פוגעניות ועוד. לכן, כדאי להגיע מוכנים לשיחה עם ההורים והמשפחה, לשתף אותם בתחושות ובניסיונות שנעשו עד כה, ובעיקר להראות להורים עד כמה הצעד הינו משמעותי בחיי בני הזוג (או הורה מיועד יחידני), מאחר והתמיכה המשפחתית חשובה ומסייעת להתמודד עם האתגרים שבדרך עד הלידה. 

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×