You are currently viewing הליך פונדקאות מזורז – יש דבר כזה?
הליך פונדקאות מזורז – יש דבר כזה?

הליך פונדקאות מאפשר להורים המיועדים להביא ילד לעולם, את ההליך ניתן לבצע בישראל או בחו"ל, ויש לאתר ולבחור מתוך מאגר פונדקאיות אם נושאת ולחתום איתה על הסכם. ההליך עשוי להיות ממושך, לכן כדאי לדעת כי בעזרת המרכז להורות יש אפשרות לעבור הליך פונדקאות מזורז, ובכתבה זו נרחיב על כך. 

 

מהי פונדקאות בכמה מילים

באופן כללי, הליך הפונדקאות הוא הליך הנעשה בין שני צדדים – הורים מיועדים ואם נושאת (פונדקאית). לכל אחד מהצדדים בהליך זה יש זכויות וחובות, והמטרה היא להביא ילד לעולם ולאפשר להורים המיועדים להפוך להורים ולהגשים את חלומם.

להליך הפונדקאות יש מספר שלבים, זהו הליך מורכב וממושך, וכפי שציינו בתחילת הכתבה, ניתן לבצעו במדינת ישראל או במדינות שונות בחו"ל, ובהן גיאורגיה, אוקראינה, ארצות הברית וקנדה. אם עוברים את ההליך בישראל יש לקבל אישור מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים, ורק לאחר קבלת האישור העקרוני ניתן לחפש פונדקאיות כדי לערוך חוזה עם אם נושאת. 

לאחר איתור אם נושאת יש להגיש מסמכים שונים לוועדה, לבחור נאמן, לערוך חוזה מסודר ומפורט ולאחר אישור סופי מהוועדה ניתן להתחיל בהליך הרפואי הנדרש.

 

מה הזמן הממוצע לקבלת אישור עקרוני להליך פונדקאות?

הזמן הממוצע להליך הפונדקאות במדינת ישראל הוא כשנתיים, כאשר זמן ההמתנה הממוצע לקבלת ההחלטה מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים עומד על כשלושה חודשים. זו אחת הסיבות מדוע לא מעט ישראלים מעדיפים לעבור את ההליך בחו"ל, מאחר ושם אין צורך לעבור ועדה וניתן להתחיל בהליך הפונדקאות כמעט באופן מיידי ומיד לאחר איתור אם פונדקאית וחתימת הסכם.

כדאי לדעת כי בשנת 2020 הוגשו 103 בקשות לוועדה, ומספר הלידות באותה שנה בהליכי פונדקאות עמד על 55. הצפי הוא שכמות הפניות לוועדה תמשיך לעלות, ומאחר וקיימת מצוקה לאיתור פונדקאיות בישראל, ההליך עשוי להימשך זמן רב. חשוב לזכור כי בג"ץ פסק לאחרונה על הרחבת מעגל הזכאים להליך הפונדקאות בישראל, לכן ההליך עשוי להימשך יותר זמן בגלל הבירוקרטיה והקושי למצוא פונדקאית בארץ. יש לציין כי חברי הוועדה פועלים בהתנדבות לכן זמן ההמתנה ארוך יחסית.  

 

מי הגורם המפקח על הליך הפונדקאות?

הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים מונתה על ידי משרד הבריאות כגוף האחראי על אישור ההסכם בין ההורים המיועדים לבין האם הנושאת. רק לאחר קבלת אישור ראשוני מהוועדה ולאחר חתימת הסכם לנשיאת עוברים, ההורים המיועדים יכולים להתחיל בהליך ההפריה החוץ גופית בעזרת אם פונדקאית. 

חוק הסכמים לנשיאת עוברים קובע כי יש לערוך הסכם בין ההורים המיועדים לאם הנושאת (פונדקאית),ההסכם חייב לכלול את הסכמת הפונדקאית להתעבר בדרך של השתלת ביצית המופרית בזרע של האב המיועד, והסכמתה לשאת את העובר ולעבור הריון בסיומו עליה למסור את התינוק לאחר הלידה לידי ההורים המיועדים. 

ההסכם בין ההורים המיועדים לאם הנושאת חייב להיות מאושר על ידי הוועדה הממונה על ידי שר הבריאות. כדי לקבל אישור להליך הפונדקאות מהוועדה, יש לעמוד בקריטריונים שנקבעו בחוק, להגיש בקשה מסודרת לקבלת אישור עקרוני, להגיש את כל המסמכים הנדרשים ועוד. לכן, מומלץ להיעזר בסוכנות ותיקה לפונדקאות כדי לקצר את הזמן ואתר בזמן קצר יותר אם נושאת. זהו הליך מורכב וממושך, ובעזרת אנשי מקצוע מנוסים אפשר לקצר תהליכים ולהימנע מדחיית הבקשה עקב מסמכים חסרים או לא מתאימים.

 

האם קיימת בישראל אפשרות להליך פונדקאות מזורז?

יש אפשרות להליך פונדקאות מזורז בישראל, אפשרות זו קיימת רק בעזרת סוכנות מקצועית, אמינה ובעלת ותק בהליכי פונדקאות. אגב, ניתן לעבור הליך קצר יותר במדינות כמו גיאורגיה. בהליך המזורז מבצעים תהליכים בירוקרטיים שונים במקביל לפניה לוועדה ולרוב מתחילים לאתר אם נושאת טרם קבלת האישור.

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×