You are currently viewing הורות חד מינית
הורות חד מינית

הורות חד מינית היא הורות שבה בני הזוג המגדלים ילד אחד או יותר הם שני אנשים מאותו המין, או שרק אחד מהורי הילד הוא הומו או לסבית. כיום, בחברה המערבית ניתן למצוא מבנים משפחתיים שונים ומגוונים, זהו שינוי מבורך לאחר שלאורך שנים רבות בהיסטוריה האנושית לא הייתה אפשרות להורות הומו – לסבית (חד מינית). 

יש לציין כי מוסד הנישואים עבר לא מעט שינויים בעשורים האחרונים, כמו כן חלו שינויים בחברה וברפואה. בחברה המערבית יש פתיחות לזוגיות אלטרנטיבית, אך עדיין ברוב המדינות המודל של הורות חד מינית זוכה לביקורות קשות ולאפליה מבחינת החוקים. יחד עם זאת, כיום יש טכנולוגיות רפואיות מתקדמות המאפשרות גם לזוגות חד מיניים להביא ילד לעולם, אך בישראל החוק עדיין מפלה את הזוגות החד מיניים והם יכולים להביא ילד לעולם רק באמצעות אימוץ, הורות משותפת או פונדקאות המתקיימת במדינות המאפשרות זאת לחברי קהילת הלהט"ב.

מה המצב בישראל?

החוק בישראל מפלה זוגות חד מיניים מאחר ובחוק הפונדקאות נקבע כי רק בני זוג שהם איש ואישה (או אישה רווקה ללא בן זוג) יכולים לבצע הליך פונדקאות בישראל. חשוב לציין כי בשנים האחרונות גבר הביקוש להליך הפונדקאות בקרב ישראלים, אך זוגות חד מיניים לא עומדים בתנאים שנקבעו בחוק, לכן הם נאלצים לפנות למדינות אחרות בהן אין מגבלות על הליך הפונדקאות לחד מיניים, למשל קנדה וארצות הברית.

בפברואר 2006 הוכר הזוג החד המיני הראשון על ידי המדינה שהותר לו לאמץ את הילדים הביולוגיים של אחת מבני הזוג, לאחר התערבות בג"ץ, אך אפשרות זו עדיין חסומה בפני זוגות הומוסקסואליים. לכן, החלה תעשייה הנקראת תיירות פריון, וזוגות, יחידים ויחידות מקהילת הלהט"ב נאלצים לבחור בפתרונות אפשריים כמו אימוץ, הורות משותפת ופונדקאות בחו"ל. 

הורים מיועדים שהם גבר ואישה יכולים לעבור פונדקאות בישראל, עליהם לקבל אישור מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים היושבת במשרד הבריאות, זהו תהליך ממושך וביורוקרטי, עלותו גבוהה, לכן יש המחליטים לעבור הליך פונדקאות בגאורגיה או הליך פונדקאות באוקראינה כדי לחסוך עלויות, ובנוסף המדינות נמצאת במרחק טיסה קצרה.

למעשה, הורות חד מינית בישראל יכלה להתממש במסלולים הבאים:

  • זוג נשים, כאשר אחת מהן מביאה ילד בהורות משותפת עם גבר, באמצעות הזרעה והפריה חוץ גופית או ביחסי מין מלאים.
  • זוג נשים, כאשר אחת מהן נכנסת להריון באמצעות תרומת זרע והפריה חוץ גופית.
  • זוג גברים העובר הליך פונדקאות בחו"ל באמצעות תרומת ביצית ואם נושאת.
  • הורות משותפת.
  • גבר המאמץ ילד בחו"ל, ולאחר הגעתו לישראל הילד עובר אימוץ גם על ידי בן זוגו של הגבר.

כדאי לדעת כי יש בציבור הישראלי פתיחות לגבי הורות חד מינית, לא מעט סקרים נעשו בנושא, אך החוק עדיין מפלה זוגות חד מיניים. 

מה המצב בישראל לעומת מדינות אחרות?

בחלק ממדינות המערב יש פתיחות נושא והחוקים המקומיים מאפשרים הורות חד מינית והליכי פונדקאות לזוגות חד מיניים וליחידים וליחידות מקהילה הלהט"ב. ברוב המדינות ברחבי העולם אין זכויות שוות לחברי הלהט"ב, ויש לא מעט ארצות בהן יש התנגדות להורות חד מינית, לעיתים על רק תאולוגי.

יש לא מעט גורמים וגופים בישראל המנסים לשפר את המצב ולהבטיח מתן זכויות שוות לזוגות חד מיניים. יש מפלגות התומכות בשוויון מלא לקהילת הלהט"ב כמו מרץ, העבודה ויש עתיד, אך הדרך עדיין ארוכה. גופים נוספים הפועלים לתיקון העוול לזוגות חד מיניים הם האגודה למען הלהט"ב בישראל, איגי, אל"ף, בת קול, חברותא, חוש"ן ועוד.

 

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×