You are currently viewing הילד כבר גדול – האם לספר לו שהוא מאם פונדקאית?
הילד כבר גדול – האם לספר לו שהוא מאם פונדקאית?

הורים רבים בישראל מתמודדים עם סוגיית הפונדקאות כאשר הילדים שהגיעו לעולם בדרך זו שואלים את הוריהם כיצד הם נולדו והגיעו לעולם. הליך הפונדקאות הפך לשכיח, ומספר הילדים המגיעים לעולם בעזרת אם פונדקאית הולך וגדל עם השנים. מה לעשות כאשר הילד כבר גדול ומתחיל לשאול שאלות כנות כמו איך הוא הגיע לעולם? מתי כדאי לספר לילד כיצד הוא נולד? איך לעשות את זה נכון? המומחים של המרכז להורות הכינו עבורכם ועבורכן כתבה בנושא.

 

דגשים חשובים

חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) נחקק בשנת 1996, ובמשך השנים החוק תוקן מספר פעמים. לכן, הילדים הגדולים שנולדו בהליך הפונדקאות בארץ או בחו"ל הגיעו זה מכבר לגיל שבו הם שואלים שאלות מורכבות והם מעוניינים לדעת כיצד הם נולדו. זו סוגיה מורכבת ויש חילוקי דעות בין המומחים מתי נכון לספר לילד כיצד הוא באמת נולד ואיך לעשות זאת נכון.

חשוב לזכור כי לכל ילד יש קצב התפתחות שונה, לכן אין כלל אחד ויחיד בנושא זה. ישנם טיעונים מוצדקים בעד חשיפה מוקדמת אך יש גם טיעונים לא פחות משכנעים נגד החשיפה של הילדים לכך שהם באו לעולם בהליך הפונדקאות. 

יש מומחים הממליצים להורים לחשוף בפני הילד את העובדה כי הוא נולד באמצעות אם נושאת כבר בגיל מוקדם, בדרך כלל בגיל היסודי. לטענתם הילד יגלה בכל מקרה את האמת בגלל שבבתי הספר עוסקים בענייני משפחה והורות, ילדים מתעניינים בכך, וקיים חשש כי הילד ישמע בטעות ממורה או מקרוב משפחה כי הוא נולד בהליך הפונדקאות, לכן עדיף שהילד ישמע על כך מהוריו.

מומחים אחרים טוענים כי חשיפה של הילדים לכך שהם נולדו בעזרת אם נושאת כבר בגיל היסודי היא מוקדמת מדי. המומחים נגד החשיפה המוקדמת מסבירים כי ילדים בגיל יסודי עשויים להתקשות להבין את רעיון הפונדקאות, מסיבות שונות. חלק מהמומחים טוענים כי ילד בגיל יסודי עדיין אינו מסוגל להבין את תהליכי הפוריות והלידה, לכן חשיפה למידע עלולה לגרום לילד לפתח בעיות זהות.

 

מתי הגיל המתאים?

ובכן, לכל ילד יש קצב התפתחות שונה מבחינה רגשית ושכלית. ישנם ילדים בגיל הגן המסוגלים להפנים את הרעיון כי הם נולדו בהליך פונדקאות, בעוד שיש ילדים אחרים שיתקשו להבין את הרעיון והחשיפה למידע עלולה להקשות עליהם מבחינה רגשית.

לאור ניסיונם של הורים שבחרו בהליך הפונדקאות כדי להביא ילד לעולם, ניתן להבין כי הגיל הממוצע שבו אפשר לחשוף את הילד לרעיון הפונדקאות הוא גיל 8-7, כלומר בגיל יסודי. יחד עם זאת, השיחה חייבת להיות נינוחה ודורשת הכנה מצד ההורים, וכיום יש ספרים, סרטונים ומצגות בנושא שיכולים לעזור להורים המספרים לילד כיצד הוא נולד.

ללא ספק מדובר בנושא רגיש ומורכב, לילד ולהורה או להורים. חשוב לזכור כי הילדים של היום מכירים כבר בגיל הגן כי יש משפחות מסוגים שונים, ולא מעט מהילדים נחשפים למידע על הליכי הפונדקאות באינטרנט, ובעיקר ברשתות החברתיות ובתוכניות טלוויזיה.

 

הילד מתחיל לשאול שאלות

כאשר הילד מתחיל להתעניין ולשאול שאלות כיצד הוא בא לעולם, ההורים יכולים לבחור את הדרך המתאימה כדי לספר לו את האמת, כל עוד הילד מוכן לכך רגשית. לאחר שמספרים לילד את האמת המלאכה אינה מסיימת ויש ללוות את הילד ולסייע לו לעכל את הנושא. בהתאם לצורך ניתן לפנות לפסיכולוג ילדים ולאנשי מקצוע אחרים כדי לסייע לילד ולקבל כלים לשיתוף האמת בפניו.

 

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 052-2907889 | מינה יולזרי: 052-2907322
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×