You are currently viewing זכויות הורים המיועדים לפונדקאות בביטוח לאומי
זכויות הורים המיועדים לפונדקאות בביטוח לאומי

 

להורים המיועדים המתכננים לעבור תהליך פונדקאות בישראל או בחו"ל מגיעות זכויות שונות מהמוסד לביטוח לאומי. תהליך הפונדקאות נחשב למורכב ולממושך, יש לאתר אם נושאת ולחתום על הסכם לנשיאת עוברים, והתהליך יקר לכן כדאי לבדוק אילו זכויות מגיעות להורים המיועדים לפונדקאות מביטוח לאומי, בין אם מחליטים לבצע פונדקאות בארץ ובין אם עוברים את התהליך במדינות כמו גאורגיה, אוקראינה או ארצות הבית.

כדאי לדעת כי בביטוח לאומי מעניקים הטבות וזכויות להורים המיועדים לפונדקאות ויש גם זכויות חשובות המוענקות לאם הנושאת (היולדת). הזכויות נועדו להבטיח להורים המיועדים, לאם הפונדקאית וליילוד תנאים נאותים ולפצות אותם בגין אובדן הכנסות בתקופה של חופשת הלידה.

פונדקאות וביטוח לאומי

מיהו הורה מיועד?

במוסד לביטוח לאומי מגדירים הורה מיועד כעובד או עובדת המקבלים למשמורת שלהם ילד מאם פונדקאית. תאריך הלידה של התינוק נקבע בתאריך יום הולדתו של הפעוט לפי סעיף 10 לחוק ההסכמים לנשיאת עוברים. 

הורים מיועדים העוברים תהליך פונדקאות בישראל חייבים לעמוד בדרישות ובתנאי החוק, עליהם לקבל אישור ראשוני מהוועדה לאישור הסכמים נשיאת עוברים, ומגיעות להם זכויות שונות בביטוח לאומי. בין היתר, הזכויות להורים מיועדים לפונדקאות כוללות עד 7 ימי היעדרות מהעבודה בזמן תהליך הפונדקאות, על חשבון ימי מחלה עקב טיפולים או בדיקות הקשורות להריון של האם הנושאת.

כמו כן, הורים מיועדים זכאים לחופשה בתשלום בגין נוכחותם בלידה של האם הפונדקאית, ובמוסד לביטוח לאומי מציינים כי נוכחות בלידה נחשבת מהרגע בו מופיעים צירי לידה ועד 24 שעות לאחר הלידה בפועל. בנוסף, מומלץ להורים המיועדים לפונדקאות לעדכן את המעסיק שלהם על הריון באמצעות אם פונדקאית, וכך המעסיקים לא יכולים לפטר את ההורים המיועדים בזמן הליך הפונדקאות ועד קבלת הילד למשמורת אצלם. הזכאות למניעת פיטורי אפשרית כל עוד ההורים המיועדים עומדים בתנאים הבאים:

  • ההורה המיועד עובד במקום העבודה לפחות 6 חודשים.
  • ההורה המיועד עדכן את המעסיק שלו על ההריון של האם הפונדקאית.

במקרים מסוימים, המעסיק יכול לקבל היתר מיוחד ממשרד הכלכלה כדי לפטר מהעבודה הורים מיועדים.

מענק לידה להורים מיועדים

הורים מיועדים זכאים לקבל מענק לידה מביטוח לאומי, המענק נועד לצורך השתתפות בהוצאות הראשונות לאחר קבלת התינוק, והתנאי לקבלת המענק הוא לפחות אחד מההורים המיועדים הוא תושב ישראל.

סכום מענק הלידה מביטוח לאומי נקבע בהתאם למספר הילדים במשפחה, ונכון לינואר 2021 עבור הילד הראשון מקבלים מענק לידה בסך 1,783 ₪, בעבור הילד השני מקבלים מענק בסך 802 ₪, ועבור הילד השלישי מקבלים מענק בסך 535 ₪. אגב, עבור לידת תאומים, המוסד לביטוח לאומי מעניק 8,915 ₪, ולהורים מיועדים הזוכים ללידה של שלישייה המענק יהיה בסך 13,373 ₪.

כדי לקבל מענק לידה מביטוח לאומי יש להגיש תביעה למענק לידה ואשפוז בתוך 18 חודשים ממועד קבלת התינוק למשמורת, יש לצרף לבקשה אישור על הלידה ומסמכים נוספים.

דמי לידה

הורים מיועדים, שכירים או עצמאים, שעברו תהליך פונדקאות בארץ או בחו"ל, זכאים גם לדמי לידה המשולמים ליולדת, בכפוף לתנאי הזכאות שנקבעו בביטוח לאומי. תקופת הזכאות לדמי לידה מתחילה מיום הלידה אם התהליך התבצע בחו"ל או מיום קבלת התינוק למשמורת אם התהליך בוצע בישראל. בני הזוג יכולים לבחור מי יקבל את דמי הלידה, הם רשאים להתחלף ביניהם בתקופת הלידה וההורות.

כדי לממש את הזכאות לדמי לידה עבור הורים מיועדים יש להגיש תביעה לקבלת דמי לידה עבור האם המיועדת ועבור האב המיועד, חשוב להגיש את התביעה בתוך 12 חודשים ממועד קבלת התינוק למשמורת.

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×