You are currently viewing מהי בלות מוקדמת או אי ספיקה שחלתית
מהי בלות מוקדמת או אי ספיקה שחלתית

 

בלות מוקדמת או אי ספיקה שחלתית מוקדמת היא הפרעה החלה באחוז אחד מאוכלוסיית הנשים שלפני גיל 40, ובעשירית האחוז מהנשים הצעירות מגיל 30. אי ספיקה שחלתית מוקדמת יכולה להופיע בכל שלב בחיים לפני גיל 40, אפילו לפני גיל ההתבגרות. בלות מוקדמת קשורה למספר גורמים משפיעים;ן עישון, רזון קיצוני או אנורקסיה, מחלות אוטואימוניות, משקל לידה נמוך וחיים במקומות גבוהים. חלק מהמקרים משוייכים  לבעיות גנטיות או כרומוזומליות

 

 

כיום ידוע כי לא תמיד מדובר במצב בלתי הפיך של מצב הורמונלי הדומה לזה המופיע בהפסקת וסת פיזיולוגית, טבעית שחלה בין הגילאים 45-54 אלא במחלה אחרת. בקרב כ- 50% מהמקרים של אי ספיקה שחלתית מוקדמת צפויה "התאוששות" של השחלה וחזרה לתפקוד, כולל ביוצים עם אפשרויות להריון.

 

בביופסיה שחלתית ממטופלת עם אי-ספיקה שחלתית מוקדמת ניתן לראות זקיקים פעילים, לעומת תמונה של שחלה מנוונת בהפסקת וסת פיזיולוגית. על רקע ההבדלים הרבים בין מצב זה ובין כניסה פיזיולוגית אל גיל המעבר, נכון יותר לתאר את המצב כאי-ספיקה (Insufficiency) שחלתית ולא ככשל (Failure).

 

בעיות רפואיות שנלוות לבלות

 

  1. אוסטופורוזיס – דלדול עצם שיוצר מצבים של שברים אורטופדים.
  2.  בעיות לב
  3. השמנה
  4. בעיות רגשיות
  5. פגיעה בתפקוד המיני

איזה טיפול מוצע לנשים שסובלות מבלות מוקדמת

 

  1. טיפול רגשי-מחקרים מראים שנשים הסובלות מבלות מוקדמת מתלוננות יותר על מתח וחרדה, דיכאון, רגישות יתר, תוקפנות ולחץ נפשי. בנוסף, נמצאה אצל נשים אלו ירידה בהערכה עצמית ובסיפוק העצמי. טיפול אמור להתייחס לאובדן הפוריות, לתדמית הגוף, לתגובה הזדקנות פתאומית, ליחסי מין, לדחייה מצד בן הזוג, 
  2. טיפול רפואי גניקולוגי – אישה שנמצאת מתחת לגיל 40 שהווסת לא הופיעה במשך 3 חודשים רצופים צריכה לפנות לרופא לבירור רפואי. חשוב לציין שיש טיפול רפואי שיכול לגרום לשחלות לחזור לתפקד בחלק מהמקרים. במידה והתפקוד השחלתי לא חוזר יש אפשרות לטיפול הורמונלי.

חלק מהטיפול ההורמונלי הוא גם מקומי שמטרתו למנוע קושי בתפקוד מיני.

  1. רפואה אלטרנטיבית – רפואה אלטרנטיבית ידועה כמשפיעה על סימפטומים שונים הקשורים לבלות מוקדמת כמו לחץ וחרדה. נשים רבות מדווחות על הקלה בסמפטומים שונים הקשורים בגיל הבלות כמו קשיי הרדמות, אי שקט רגשי וכו
  2. רפואת משפחה – מעקב רפואי קבוע עם המלצה מפורשת על שמירה על איכות חיים הכוללת ספורט שמירה על משקל כדי למנוע פגיעה לבבית ובכדי לחזק את השלד כדי למנוע שברים. מעקב רפואי נדרש אחת למספר חודשים בכדי לעקוב על מדדי  לחץ דם וכולסטרול.

 

 על מנת למנוע את תופעות גיל המעבר המיוחדות, חשוב לשמור על תדמית הגוף ולמנוע את הסיבוכים המאוחרים, כאשר הבעיה ההורמונלית, מטופלת בצורה נכונה, היא לא תשפיע משמעותית על איכות החיים. נושא הפוריות נותר הנקודה הבעייתית והאתגר העיקרי בהסבר לאוכלוסיית נשים זו.  במקרים ההריון לא צולח, ניתן לפנות להליך פונדקאות.

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 052-2907889 | מינה יולזרי: 052-2907322
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×