You are currently viewing תוך כמה זמן מאושר הליך פונדקאות?
תוך כמה זמן מאושר הליך פונדקאות?

פונדקאות מאפשרת להורים המיועדים להגשים חלום ולהביא ילדים לעולם. את הליך הפונדקאות ניתן לעשות במדינת ישראל, לאחר קבלת אישור מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים, וניתן לעבור את ההליך עם פונדקאיות בחו"ל. בכתבה זו נתמקד בזמן הנדרש לאישור ההליך המורכב שכולל לא מעט שלבים.

 

מה ההליך הראשוני בתהליך הפונדקאות?

הליך הפונדקאות בישראל הוא הליך מורכב יחסית ויש בו שלבים רבים, לכן יש לצפות להליך ממושך. השלב הראשון להליך הפונדקאות הוא הגשת בקשה מסודרת לוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים על מנת לקבל אישור עקרוני למימוש הזכות. את הבקשה מגישים ההורים המיועדים, כל עוד הם עומדים בתנאים שנקבעו בחוק. אם הוועדה מחליטה לאשר להורים המיועדים את בקשתם, הם רשאים להתחיל בהליך הנדרש לאיתור אם נושאת, כלומר אם פונדקאית.

 

איך מתבצעת הבקשה לפונדקאות?

הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים מטעם משרד הבריאות היא הגוף האחראי שתפקידו להחליט האם לאשר לבני זוג לעבור הליך פונדקאות בארץ ולמצוא אם נושאת. יש להגיש בקשה הכוללת מכתב פניה של ההורים המיועדים, המכתב המיועד ליו"ר הוועדה חייב לכלול פרטים ומידע אודות המעמד האישי של בני הזוג (נשואים, ידועים בציבור וכו'), דת, כתובת מגורים, טלפון, דוא"ל ועוד.

בשלב הראשון מגישים בקשה לבחינת הזכאות, לצורך אישור ההסכם לנשיאת עוברים, ויש לצרף לבקשה את המסמכים הבאים:

  • מכתב פנייה אישי של בני הזוג או היחיד/נית
  • חוות דעת רפואית עבור האם המיועדת.
  • אבחון פסיכולוגי של ההורים המיועדים.
  • סיכום מידע רפואי. 
  • פרטי מקור הזרע ומקור הביצית.
  • כתב ויתור על סודיות רפואיות.

 

האם גם זוגות חד מיניים יכולים להגיש בקשה?

על פי החוק, הליך הפונדקאות בישראל מיועד להורים מיועדים, תושבי ישראל, שהם בני זוג, או לאם מיועדת יחידה או לאב מיועד יחיד. גיל ההורה המיועד חייב להיות מעל 18, ולפחות אחד מתאי הרבייה המשמש להפריה חוץ גופית הוא של אחד מההורים המיועדים (ביצית או זרע). 

בשנים האחרונות יש מאבק ציבורי בנושא הזכאות להליך פונדקאות בישראל גם לזוגות חד מיניים. אם ההורים המיועדים הם זוג גברים, או במצב שבו שני ההורים המיועדים הם בעלי תאי רבייה זכריים, הזרע שבו ישתמשו להפריה החוץ גופית חייב להיות של אחד מההורים המיועדים.

 

הרפורמה החדשה לזוגות חד מיניים 

בעקבות פסיקת בג"ץ ביום 27/02/2020 נקבע כי הסדר הפונדקאות הקיים שמעוגן בחוק הסכמים לנשיאת עוברים אינו חוקתי, עקב החרגת גברים יחידים ובני זוג מאותו מין. בג"ץ הורה למדינה לבטל את ההפליה, ובחודש ינואר 2022 עודכן החוק המסדיר את הליך הפונדקאות בישראל וכעת גם זוגות מאותו מין רשאים לעבור את ההליך בארץ. 

יש לציין כי עד לתיקון החוק בישראל, נאלצו זוגות חד מיניים לעבור תהליך פונדקאות רק מעבר לים, במדינות המאפשרות זאת כמו ארצות הברית וקנדה. 

 

האם יש אפשרויות מימון?

הליך הפונדקאות במדינת ישראל ובמדינות מעבר לים אינו זול, לכן יש הורים מיועדים המתקשים להביא ילד לעולם ולהגשים את חלומם. החוק בארץ מאפשר מימון רק של עלויות הטיפול הרפואי, כל עוד הוא נעשה בבית חולים ציבורי. החוק לא מכיר בשאר התשלומים הנדרשים להליך הפונדקאות בישראל, לרבות התשלום לאם הנושאת ולאנשי מקצוע אחרים.

אפשרויות המימון המתאימות להורים מיועדים הן סיוע כספי מהמשפחה הקרובה, הלוואה ייעודית מהבנק או מחברת מימון חוץ בנקאית, יש גופי מימון המציעים הלוואות אטרקטיביות להורים המיועדים הזקוקים למימון הליך הפונדקאות. כמו כן, אפשר להיות יצירתיים ולגייס כסף באמצעות מימון המונים, מכון פועה וכו'.

 

כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם?

המרכז להורות מציע סיוע חשוב להורים המיועדים, החל מייעוץ מקצועי והסברים על הליך הפונדקאות בישראל לעומת ההליך בחו"ל. הצוות המנוסה של המרכז להורות מטפל בבקשה לוועדה לאישור הסכמים, מסייע באיתור אם פונדקאית, מכין את התיק והמסמכים הנדרשים ומלווה את ההורים המיועדים והאם הנושאת לכל אורך התהליך.

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×