You are currently viewing איפה אבא שלי ובבטן של מי הייתי – התמודדות יחידנית
איפה אבא שלי ובבטן של מי הייתי – התמודדות יחידנית

תהליך הפונדקאות מאפשר לגברים ולנשים ללא בני ובנות זוג להגשים חלום ולהביא ילד לעולם. ישראל היא מדינה התומכת בריבוי ילודה, לכן גם הורים יחידים (גברים ונשים כאחד) מעוניינים להקים משפחה ולהביא ילד לעולם, אך ישנם אתגרים שכדאי לדעת עליהם מראש על מנת לקבל החלטה נכונה וכדי להתמודד נכון עם שאלות הצפויות לעלות על ידי הילד שנולד בתהליך פונדקאות בארץ או בעולם.

חשוב לציין כי הורה יחיד נאלץ להתמודד בעצמו עם משימת גידול הילד וחינוכו. אין צורך לחשוש מגידול ילד לבד מאחר שהניסיון מוכיח כי ילדים רבים גדלים במשפחה חד הורית והם מצליחים בחיים בדיוק כמו כל ילד אחר שנולד וגדל במשפחה נורמטיבית, כלומר לבני זוג שהם אבא ואימא. המומחים של המרכז להורות הכינו עבורכם כתבה בנושא התמודדות של הורה יחיד בתהליך הפונדקאות ולאחריו. הכתבה עונה על שאלות נפוצות כמו מה חשוב לדעת על התמודדות כהורה יחיד, מה המקור לשאלות העולות אצל ילדים שנולדו בפונדקאות והאם צריך לקבל ייעוץ על מנת לשוחח עם הילד בפתיחות ולספק לו הסברים כיצד הוא נולד ומדוע המשפחה שלו שונה ממשפחות אחרות.

 

מה חשוב לדעת על התמודדות כהורה יחיד?

במציאות של היום יש לא מעט הורים יחידים, בין אם מבחירה ובין אם לא. כל הורה יחיד זוכה להקים קן משפחתי ולגדל ילד אחד או יותר, לכן ההורות היחידנית מביאה עמה הרבה מאוד רגעי אושר, אך בד בבד הורה יחיד נאלץ להתמודד עם קשיי ההתמודדות האופייניים לכל ההורים הצעירים, אך מאחר שהוא לבד עליו להתמודד עם הקשיים והאתגרים לבדו וללא עזרה של בן או בת זוג.

ההתמודדות כהורה יחיד מורכבת ומאתגרת יותר מאחד שמעבר להתמודדות הרגילה בגידול התינוק והילד כמו טיפול פיזי בפעוט או בילד, בישולים, היגיינה ומקלחות, הורים יחידניים צריכים לספר מענה לצרכים ולקשיים של התינוק או הילד, ובמקביל עליהם להתמודד עם קשיי הפרנסה, תחזוקה שוטפת של הבית, ביקור אצל רופאים בזמן העבודה כאשר הילד חולה, הסעות ועוד.

באופן כללי, הורה יחיד משמש גם כאבא וגם כאימא, אך הוא לבד בהתמודדות לכן חשוב ליצור מעגלי תמיכה שיכולים לסייע לו בגידול ובחינוך הילד, למשל משפחה, חברים טובים ובהתאם לצורך יש לפנות לסיוע מקצועי.

 

זה תקין שלילד/ה יש שאלות בנושא?

בהחלט כן, יש מגוון שאלות של ילד יחיד בפונדקאות והשאלות חוזרות על עצמן. ילדים בגיל צעיר מאוד נחשפים למודלים אחרים של הורות והם מבחינים בשוני בין המשפחה החד הורית שלהם למשפחות אחרות. הילדים מתחילים לשאול שאלות כבר בגיל מוקדם, זהו שלב טבעי ותקין בהתפתחות הילד, וחשוב לזכור כי גם במסגרת מוסדות החינוך ישנם ימים העוסקים במשפחה, למשל יום המשפחה, לכן הילד מבין כי משפחתו שונה והוא מבקש הסברים מההורה היחיד.

 

האם כדאי להתייעץ לפני שמדברים על זה עם הילד/ה?

מומלץ להורים יחידניים להבין מראש שמודל ההורות הנבחר שונה ממודלים רגילים, ויש סוגיות וקשיים המתעוררים בנוגע לחינוך הילד במשפחה חד הורית. יש טענות כאלו ואחרות סביב הקשיים הפסיכולוגיים המלווים את מודל ההורה היחיד, אך המחקרים העדכניים ביותר מוכיחים כי מודל ההורות היחידנית הוא חיובי ולמעשה זהו מודל הורות מעט שונה.

 

איך יודעים שפועלים נכון?

בשורה התחתונה, הורה יחיד יכול להקים משפחה לתפארת ולגדל ילד לבד, עדיף בעזרת מעגלי תמיכה. מומלץ להורים היחידניים להיות ערים לקשיים המתעוררים בגידול ילד במשפחה חד הורית, ובעזרת המרכז להורות ניתן להגיע מוכנים יותר לתהליך ולקבל מענה מקצועי בכל קושי או סוגיה.

 

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×