You are currently viewing הקושי והאושר כאחד להורה יחידני
הקושי והאושר כאחד להורה יחידני

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-11% מכלל המשפחות עם לפחות ילד אחד, הן משפחות חד הוריות. נכון לשנת 2019 יש בישראל כ-131,000 משפחות חד הוריות, ובראש משפחות אלו עומדת בדרך כלל אישה. מהם הקשיים של הורה יחיד? האם הורות יחידנית מאפשרת להורה ולילדיו להיות מאושרים? מה הקשיים הרגשיים אם בוחרים להביא ילד לעולם בהליך פונדקאות? המומחים של המרכז להורות עונים על כל השאלות.

 

אימא אבא במשרה מלא

משפחה חד הורית היא משפחה שבראשה עומד הורה יחיד, ובחוקים השונים בישראל משתמשים בביטוי משפחה עצמאית. גם בחוק הביטוח הלאומי משתמשים בביטוי משפחה עצמאית וההגדרה היא "הורה שאינו נשוי ויש באחזקתו ילד שטרם מלאו לו 18 שנים". לפי הגדרה זו המונח משפחה עצמאית כולל מגוון סוגי הורות, לדוגמה נשים רווקות, גרושות, פרודות, אלמנות וגם אימהות יחידניות שהביאו ילד לעולם ללא בן זוג.

לא מעט נשים, וכיום גם גברים רבים, בוחרים להביא ילד לעולם ללא בן או בת זוג, מתוך בחירה מודעת ובגלל רצון להביא ילד או ילדים לעולם וליהנות מסגנון הורות שונה, כלומר לחיות ללא בן או בת זוג. כדי להביא ילד לעולם ללא בן זוג אפשר לבחור בהליך הפונדקאות, וניתן להיעזר באם פונדקאית בארץ או בחו"ל על מנת להגשים את החלום ולהביא ילד לעולם. אפשרות נוספת לנשים רווקות המעוניינות להביא ילד לעולם ללא בן זוג היא באמצעות תרומת זרע והפריה חוץ גופית.

ההורות היחידנית אינה מתאימה לכל אישה (או גבר), חשוב להבין את הקשיים של אם יחידנית המגדלת לבד את ילדיה, ובמשפחה של הורה עצמאי כל האחריות מוטלת על כתפי ההורה היחיד, ועליו לשמש אבא אימא במשרה מלאה ולדאוג לכל צרכיו של הילד, ללא סיוע ותמיכה מבן זוג.

 

האתגרים הטמונים בהורות יחידנית

ללא ספק ההורה העצמאי (יחיד) מתמודד עם אתגרים מורכבים יותר בהשוואה לאתגרים של משפחה רגילה הכוללת אבא ואימא במשרה מלאה. בישראל, מרבית ההורים היחידניים הם נשים רווקות אשר בוחרות בסגנון הורות זה, בדרך כלל כאשר הן מגיעות למחצית השנייה של העשור השלישי לחייהן, ולאחר שהן איבדו תקווה למצוא בן זוג ולהקים איתו משפחה.

אם יחידנית מתמודד עם אתגרים משמעותיים מאחר שכל האחריות לגידול הילד נופלת רק על כתפיה, והיא נמצאת בעומס רב בחייה כיוון שעליה לפרנס את התא המשפחתי, לדאוג לכל צרכי הילד, לעבוד במקביל, לדאוג לבריאות, לחינוך ולהתפתחות הילד ועוד. רוב האימהות היחידניות נשענות על עזרת המשפחה הקרובה, וגם נשים שהיו רגילות בחיים עצמאיים לחלוטין מגלות כי עליהן לבקש עזרה כדי להתמודד עם העומס.

 

התמודדות יומיומית לצד סיפוק ואושר

נכון, ההורה היחיד, בין אם הוא אישה ובין אם גבר, נאלץ להתמודד עם אתגרים יומיומיים רבים וקשה לגדל ילד לבד ללא מעגלי תמיכה. יחד עם זאת, מחקרים שבחנו מקרים של הורות יחידנית גילו כי רוב הנשים שבחרו בסגנון הורות זה שלמות לגמרי עם בחירתן והן מרגישות סיפוק רב וחוות הרבה מאוד רגעי אושר. 

חשוב לזכור כי רוב הנשים שבוחרות להביא ילד לעולם באמצעות הפריה חוץ גופית או בעזרת אם פונדקאית מתקרבות לגיל 40, לכן הן שלמות יותר עם בחירתן והן מגשימות את החלום שלהן לגדל ילד. 

יש אימהות יחידניות החוות רגשי אשם על כך שאין לילד שלהן אבא, אך במציאות של היום יש מודלים שונים של הורות, ניתן לקבל סיוע מהמדינה למשפחות שבראשן הורה עצמאי, ובעזרת מעגלי תמיכה האם היחידנית יכולה ליהנות מסיפוק ומאושר רב מגידול הילד ומהקמת המשפחה.

 

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×