You are currently viewing זכויות הורים מיועדים
זכויות הורים מיועדים

הורים מיועדים שביצעו את תהליך הפונדקאות בארץ או בחו"ל, וכמו כן האם הנושאת (היולדת) בהליך הפונדקאות – זכאים לקבל קצבאות והטבות הניתנות ליולדת בישראל. באיזה זכויות מדובר, מהם התנאים ומה ההורים המיועדים צריכים לדעת על הזכויות שלהם אבל לא ידעו לשאול?

זכויות הורים מיועדים

מה זה "הורים מיועדים"?

על פי חוק ההסכמים לנשיאת עוברים שנחקק ב- 1976, "הורים מיועדים" יכולים להיות כל אחד מאלה:

איש ואישה שהם בני זוג, המתקשרים עם אם נושאת (פונדקאית) לשם הולדת ילד – הורים מיועדים שהם בני זוג.
אישה ללא בן זוג, המתקשרת עם אם נושאת לשם הולדת ילד (אם מיועדת יחידה).

החוק ונוהלי הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים קבעו מספר תנאים שעל הורים מיועדים לעמוד בהם כדי שיוכלו להיקשר בהסכם פונדקאות עם אם נושאת. התנאים קובעים שעל ההורים המיועדים להיות גבר ואישה שהם בני זוג או אם יחידה ללא בן זוג. בנוסף, עליהם להיות בגירים, כאשר גיל האם המיועדת לא יעלה על 53 שנים בעת הגשת המסמכים לוועדה ולא יעלה על 54 שנים בעת חתימת ההסכם לנשיאת העוברים. ההורים המיועדים הם תושבי ישראל והאם המיועדת והנושאת משויכות לאותה דת, אלא אם כל הצדדים לא יהודים ואז רשאית הוועדה לחרוג מתנאי זה בהתחשב בחוות דעת של איש הדת של הוועדה. הזרע המשמש להפריה חוץ גופית הוא של האב המיועד, והביצית אינה של האם הנושאת, ובמקרה של אם יחידנית מיועדת, הביצית תהיה שלה.

מהן הזכויות המגיעות להורים מיועדים?

בפני אישה המוגדרת כהורה מיועד; ויש לה בן זוג, עומדת הזכות לקבלת תרומת ביצית, בהינתן ואין ביכולתה להרות מביציותיה או שהיא סובלת מבעיה רפואית. הביציות יופרו בהליך של הפריה חוץ גופית (IVF), ובמקרה שמדובר בהפריה באמצעות תרומת זרע אנונימית במקרה של אם מיועד יחידנית ייעשה שימוש בזרע של תורם מחו"ל או של תורם שאינו יהודי .

נשים המעוניינות להרות מתרומת זרע אנונימית רשאיות לפנות לבנק הזרע ולרכוש מנות זרע. חל איסור על פי חוק לבצע הפריה מתרומת זרע במרפאה פרטית. הנשים ירכשו במיטב כספן את מנות הזרע אך קופות החולים מחויבות לממן את הטיפולים הרפואיים הכרוכים בתהליך ההפריה.

צו הורות הוא צו בדבר אפוטרופסות של הורים מיועדים (בהליך פונדקאות שנעשה בארץ) על ילד וקיום יחסי הורות ביניהם. על ההורים המיועדים להגיש את הבקשה למתן צו ההורות תוך שבעה ימים מיום הלידה. מרגע מתן הצו, ההורים המיועדים נחשבים להוריו החוקיים של הילד לכל דבר ועניין.

הורים שקיבלו למשמורת ילד בהליך פונדקאות זכאים, בדומה ליולדות, למענק לידה. כמו כן, תיתכן זכאות להחזר תשלום הוצאות אשפוז בחו"ל בגין הוצאות הכרוכות בלידה. על ההורים המיועדים לפנות למשרד הפנים כדי לרשום את הילד כילדם. לאחר מכן, עליהם להגיש תביעה למענק להורה מיועד בסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריהם. יש להגיש את התביעה בתוך 18 חודשים מיום קבלת הילד למשמורת.

בהליך פונדקאות שמתבצע בחו"ל תיתכן זכאות להחזר תשלום עבור הוצאות הכרוכות בלידה. לשם בדיקת הזכאות יש לצרף לתביעה פירוט של השירותים שניתנו בבית החולים וכן חשבוניות וקבלות על התשלום. חשוב לדעת כי בהליך פונדקאות שהתבצע בארץ בנוסף להורים המיועדים גם האם הנושאת זכאית למענק לידה.

הורה מיועד זכאי לצאת לחופשת לידה(תקופת לידה והורות) בהתאם לוותק שצבר במקום העבודה עד לקבלת הילד. הזכאות לחופשת הלידה היא רק של אחד ההורים (לפי בחירתם), אך אם ההורה שיצא לחופשת הלידה לא ניצל את מלוא התקופה שהוא זכאי לה, ההורה השני זכאי לצאת לחופשת לידה למשך יתרת הימים שלא נוצלו, בהתאם לוותק שנצבר במקום העבודה שלו. במהלך חופשת הלידה קיים איסור מוחלט לפטר את העובד\ת. ההורה זכאי לצאת לחופשה מהיום שקיבל את הילד למשמורת.

כמו כן הורים מיועדים שיצאו לחופשת לידה זכאים לתשלום דמי לידה אשר ישולמו עבור פרק הזמן שחל מהיום בו ההורים קיבלו את הילד למשמורת. תקופת הזכאות נקבעת בהתאם לתקופה ששולמו דמי ביטוח לאומי מהכנסותיהם של העובדים, כשכירים או עצמאיים. אותן זכויות תקפות גם כלפי האם הנושאת.

הורים מיועדים רבים מתבלבלים בין הנהלים הבירוקרטיים המתישים ולא פעם שוקלים לוותר על הליך הפונדקאות כולו והגשמת החלום ההורי, בלי לדעת את הזכויות המגיעות להם על פי חוק ואת הפשטות שבה ניתן לממש אותן.

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×