You are currently viewing עקרות בלתי מוסברת
עקרות בלתי מוסברת

בתום השנה הראשונה לניסיונות כניסה להיריון של זוגות, לפעמים אפילו לפני, במקרה של אי הצלחה, זוגות רבים פונים לבדיקות רפואיות במטרה למצוא את הגורם שמונע כניסה להיריון. בחלק מהמקרים מתברר שזה בגלל הבעל ובמקרים אחרים בגלל האישה. ישנם מקרים שהבעיה נמצאת אצל שני בני הזוג. יחד עם זאת, לא תמיד נמצאת הבעיה והזוג נאלץ לחיות בחוסר ודאות שנובעת בגלל עקרות בלתי מוסברת.

 

מהי עקרות בלי מוסברת

המושג “עקרות בלתי מוסברת” ניתן לאותם מקרים שבהם כל הבדיקות הקיימות ברפואה המודרנית לא אפשרו מציאת הסיבה לאי השגת ההיריון. במקרה אלו, קשה לומר שאין סיבה להיריון, נכון יותר לומר שהרפואה המודרנית, הכוללת מערך דיאגנוסטי נרחב, לא הצליחה לגלות מהי הבעיה שמונעת השגת היריון.

במקרים כאלה מתחילים התערבויות רפואיות שמתחילות בטיפול תרופתי לאי פוריות בלתי מוסברת, ניתן לנסות טיפולים תרופתיים שונים, או השבחת זרע. כניסה לתוך תהליך חקירה של העקרות מעלה כמובן לעיתים קרובות את הסיבה לבעיה ולצערנו גם את רמת הלחץ סביב אי השגת היריון.

ישראל הינה חברה שמעודדת ילודה. המדינות מערביות שונות הבחירה לא ללדת ילדים מתקבלת בשוויון נפש בישראל יש נטייה להביט על זוגות כאלה בעין ביקורתית.

עקרות בלתי מוסברת

תגובות רגשיות לעקרות בלתי מוסברת

 

זוגות הזקוקים לטיפולים רפואיים כדי להרות חשופים לסבל רגשי רב שיוצר קשיים במערכת הזוגית והאישית. לצין כי עיקר הטיפול הרפואי בבעיות פוריות מתמקד באשה גם אם בעיית הפוריות היא של הגבר. מחקרים רבים מראים כי התגובה הרגשית לבעיות פוריות דומה לתגובות של אנשים לחולי בכלל ונמצא שהן מגלות חרדה ודיכאון אף יותר מאשר נשים החולות במחלות המאיימות על חייהן. רמת חרדה ותגובות רגשיות אחרות יכולות ליצור מעגל מסוים שיכול להשפיע על מערכות שונות בגוף. אין כוונה לדבר על עקרות בלתי מוסברת כעל כזאת הנובעת רק מבעיות רגשיות אבל אין ספק שבעיות רגשיות יכולות להשפיע על הסיכויים להשגת היריון. ראוי לציין שהבחנה רפואית מסויימת מאפשרת למטופלות איזה הסבר הגיוני ומדעי למצבן ומאפשרת גם הסתגלות רגשית למציאות הזו. במקרים בהם העקרות אינה מוסברת המצב הרגשי יכול להחריף שכן חוסר ודאות מקשה על הסתגלות למצב של אי הצלחה להשיג היריון

 

פתרונות לבעיה

אם טיפולים אלו אינם עוזרים הנטייה לעבור לטיפולי הפרייה חוץ גופית (IVF) במהלך הטיפול יכולים להתגלות סיבות ברורות לאי הפיריון. רוב המקרים ניתנים לטיפול ובאמצעיים התרופתיים והטכנולוגיים. סיכויי ההצלחה לפתור את הבעיה גבוהים. 90% מהזוגות יהרו בתוך שנה”, מסביר ד”ר שכטר. חלקם באמצעות התערבות תרופתית או IVF “מתוך אלה שלא מצליחים להרות, עשרה אחוזים לא מצליחים מסיבה בלתי מוסברת”. דהיינו, לא נמצאה אצלם כל סיבה או ממצא רפואי שיכול להעיד על גורם שמהווה מכשול בתהליך. לעיתים מאובחנות בעיות מינוריות שהרפואה המתקדמת יודעת לטפל בהם ולמרות הטיפול הישיר בהן עדיין לא מושג היריון. מהמקום הזה עולה לא פעם השאלה אם הבעיה יכולה אולי להיות רגשית. באותם מקרים שהרפואה המערבית המתקדמת ביותר אינה מצליחה בהשגת היריון מוצע לזוגות לפנות לתהליכי פונדקאות. אמצעי זה יאפשר לזוגות לזכות בילד משלהם שיולד מרחם של פונדקאית. הועדה לאישורי תהליכי פונדקאות של משרד הבריאות מאפשרת פונדקאות במקרים בהם נעשו 10 ניסיונות של החזרת עוברים (IVF) שלא צלחו למרות שהאבחנה לבעיית העקרות אינה מוסברת.

 

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי - מרכז להורות
מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס - מרכז להורות
עדה אטיאס

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×