You are currently viewing פונדקאות לגבר יחיד
פונדקאות לגבר יחיד

החוק הישראלי להסדרת נושא הפונדקאות אינו מתיר תהליך פונדקאות לגבר יחיד או לזוג גברים בישראל. החוק מפלה את הגברים ופוגע בזכויות שלהם לשוויון ולהורות. מאחר וחוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור והסכם מעמד היילוד) לא מאפשר לגבר יחיד לעבור הליך פונדקאות בישראל נאלצים הגברים היחידים לפנות למדינות זרות, ועליהם להתמודד עם העלויות הגבוהות וההשלכות המורכבות שלא חלות על זוגות הטרוסקסואלים שעוברים הליך פונדקאות בישראל.

פונדקאות לגבר יחיד

בעבר הלא רחוק הייתה אפשרות לגבר יחיד ולזוגות גברים בישראל לאמץ תינוק ממדינה זרה, כיום אפשרות האימוץ כמעט ואינה קיימת עבור גייז בגלל שינויי המדיניות בארצות השונות, ולמעשה משנת 2008 הגברים היחידים המעוניינים להגשים חלום ולהביא ילד לעולם נאלצים לבחור בתהליך פונדקאות לגבר יחיד מעבר לים במדינות המאפשרות זאת באירופה. בעקבות המעבר להליכי הפונדקאות גייז וגברים יחידים הטרוסקסואליים חדלו מחיפוש פתרונות כמו הורות משותפת המחייבת מעורבות של אישה מקומית מישראל בתהליך ההריון ובגידול הילד לאחר הלידה.

פונדקאות לזוגות חד מיניים ולגבר יחיד

מדינת ישראל נחשבת למתקדמת מאוד בהליכי פונדקאות אך החוק מפלה גברים יחידים וזוגות חד מיניים. החוק בישראל מאפשר לאישה יחידה ללא בן זוג לעבור הליך פונדקאות בישראל, לכן בג"צ הורה למדינה לתקן את החוק הקיים ולמנוע את האפליה והפגיעה בשוויון ובזכות להורות.

נכון להיום, הליך פונדקאות לגבר יחיד יכול להתקיים רק בחו"ל במדינות ספציפיות כמו ארצות הברית וקנדה, זהו הליך יקר ומורכב המחייב ליווי מקצועי ותמיכה נפשית להורה המיועד.

ראוי לציין כי פונדקאות בישראל מוסדרת בחוק וההורים המיועדים זוכים לליווי מטעם משרד הבריאות, ולרוב הם זכאים גם לכיסוי כספי חלקי של עלויות הליך הפונדקאות בארץ. יחד עם זאת, בישראל ההליך נמשך כשנתיים לפחות לעומת ההליך הקצר יותר מעבר לים שנמשך בדרך כלל חודשים ספורים במהלכם מסיימים את קבלת האישורים הנדרשים, בוחרים אם פונדקאית ועוברים טיפול רפואי.

בנוסף, עלות הפונדקאות בחו"ל במדינות כמו גאורגיה ואוקראינה היא זולה באופן משמעותי לעומת העלויות הנדרשות להליך הפונדקאות במדינת ישראל, אך המדינות אינן מתירות לגייז ולגבר יחיד לעבור את ההליך אצלן. לכן, זוגות חד מיניים או גבר יחיד המעוניינים להביא ילד עולם בהליך פונדקאות יכולים לעבור את ההליך רק במדינות מערביות מתקדמות כמו ארצות הברית וקנדה, וההליך במדינות אלו כרוך בעלויות גבוהות שלא כולם יכולים לעמוד בהן.

מדינת ישראל מכירה בהליך הפונדקאות המתקיים בחו"ל, הגבר היחיד או בני הזוג החד מיניים (הורים מיועדים) חייבים לעבור בדיקה גנטית כדי לקבוע אבהות, הם גם נדרשים להגישה הצהרה על הורות לבית המשפט לענייני משפחה, ועד הסדרת מעמד היילוד ההורים המיועדים אינם רשאים להכניס את הפעוט לישראל. חשוב לדעת כי נכון לחוק הקיים כיום בישראל, הפעוט שנולד בהליך פונדקאות בחו"ל מוכר רק להורה הביולוגי על פי בדיקת הרקמות, ואם הגבר נמצא בזוגיות ובן זוגו מעוניין להירשם כהורה של הפעוט, עליו לעבור הליך אימוץ.

שלבים עיקריים בהליך פונדקאות לגבר יחיד ולגייז

• פגישת ייעוץ במרכז להורות וחתימה על חוזה מסודר הכולל ליווי צמוד של צוות אנשי מקצוע.
• עיון בתיקים של פונדקאיות אפשריות במדינת היעד ובחירת אם נושאת.
• עריכת חוזה משפטי עם האם הנושאת בחו"ל.
• הליך רפואי להפריית ביצית ולהחדרת ביצית מופרית לרחמה של האם הפונדקאית.
• ליווי רפואי צמוד לאם הנושאת בחו"ל.
• לידה בבית חולים במדינת היעד בנוכחות הגבר היחיד או בני הזוג החד מיניים.
• הסדרת המעמד החוקי של הפעוט וחזרה לישראל.

 

המאמר נכתב על ידי :

מינה יולזרי

מינה יולזרי

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון
סיימתי תוכנית הסבה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס גישור וקורס בהנחיית קבוצות

עדה אטיאס

עדה אטיאס         

מנהלת את המרכז להורות באמצעות פונדקאות

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בן גוריון
תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות של טיפול משפחתי וזוגי מאוניברסיטת תל אביב
סיימתי קורס דו שנתי בהנחיית קבוצות

בואו נדבר - הקפה עלינו :)

    אשמח לקבל מידע שיווקי

    תינוקות מפונדקאות - מרכז להורות

    למעלה מ-3000 תינוקות בריאים להורים מאושרים

    עדה אטיאס: 073-3744-752 | מינה יולזרי: 073-3744-752
    Call Now Button דילוג לתוכן
    1

    אם החלטתם להגשים את חלומכם להיות הורים באמצעות פונדקאות – הגעתם למקום הנכון.

    נשמח אם תשאירו לנו פרטים ואנו ניצור קשר במהלך 24 השעות הקרובות.

      אשמח לקבל מידע שיווקי

      ×